Først lidt information om mig. Jeg er oprindelig uddannet mag. art. i Nordisk Sprog og Litteratur og har i den sammenhæng undervist og forsket et antal år på Århus Universitet og Ålborg Universitetscenter. Efter en kort ansættelse i et privat IT-firma blev jeg for næsten 26 år siden ansat ved Århus Kommune, hvor jeg siden har arbejdet med forskellige aspekter af it (strategisk analyse, projektledelse, kommunikation og personale). Fra 2012 forventer jeg at stoppe der (årets underdrivelse: afskediget i forbindelse med nedskæring) . Og selvom jeg er fyldt 65, så er mit arbejdsliv ikke færdigt endnu.

Ved siden af mine dagjobs har jeg hele tiden været involveret i andre typer af aktiviteter. Jeg har deltaget i drift og styring af et Århus-forlag - oversat skønlitteratur - skrevet faglige og politiske artikler - deltaget i organisationsarbejde og en del mere. Desuden fik jeg for en del år siden kontakt til OSS-miljøet (Open Source Software), og i den sammenhæng har jeg skrevet brugerhåndbøger, lavet løsninger, styret projekter og deltaget i supporten. Her og i andre sammenhænge har jeg ligeledes oversat it-tekster (ledetekster). Desuden har jeg lavet en del hjemmesideløsninger - også med tilføjelse af forretningslogik.

Undervejs er jeg blevet ITIL- og PRINCE2-certificeret.

Jeg har i mit efterhånden lange jobliv mødt utallige konsulenter, for hvem det var vigtigere at fremstå kompetente, end det var at opnå resultater. For mig har resultaterne altid været det vigtigste. Når jeg rejste mig fra mødebordet sidste gang, så skulle der ligge et produkt – eller være etableret en viden – som modtageren kunne anvende direkte i sin egen virkelighed. Hvad min egen status angår, så var og er den mindre vigtig.

Derfor er det for mig vigtigere at lytte end at tale. Selvom jeg stiller mange spørgsmål. Og jeg opfordrer altid mine kunder til at gennemtænke deres behov nøje. Når alt kommer til alt, så kan jeg kun hjælpe dem med at formulere den viden, de allerede har i forvejen. Det er brugeren eller kunden, som er eksperten. Jeg er bare ekspert i at få dem til at indoptage og formulere den viden og de ønsker, de allerede har i forvejen.

Det betyder også, at hvis vi ikke får det rigtige på tavlen første gang, så må vi prøve en gang mere og en gang til. Tålmodighed er et nøgleord. Vi springer ikke til konklusionerne.

Den filosofi mener jeg både man kan bruge, når det er en hjemmeside, der skal laves – en programmeringsopgave, som skal løses – eller en organisatorisk ændring, som skal implementeres. Ved man ikke, hvorfor man gør det ene eller det andet, så ved man i virkeligheden ikke, hvad man gør. Og kan konsulenten ikke hjælpe brugeren med at etablere den forståelse, så har konsulenten ikke løst sin opgave.

Hvis du skulle have lyst til at få en intruktion til WORDIT på PDF, så kan du klikke HER.